ivo

• (0) comments
  • 06/04/2023
Update:

het stuk is ook geplaatst in Aalten Vooruit. (8 april 2023)
klik op de foto om het helemaal te lezen.

Persbericht:

Woensdag 5 april is met de eerste dressuurles in de nieuw aangelegde buitenbaan de baan in gebruik genomen. De officiële opening volgt op een later moment.

Al jaren heeft de Paardensportvereniging Aalten de beschikking over een rijhal en een buitenbaan op zand van 20x40 meter. Om in de toekomst alle wedstrijddisciplines te mogen organiseren moet de buitenbaan aan andere eisen voldoen. Met dat in gedachte werden er plannen gemaakt om de buitenbaan te vergroten. Het bestuur van de stichting, die de accommodatie beheert, heeft het plan uitgewerkt en er zich hard voor gemaakt dat wat er nu geopend wordt er gekomen is.

Een ophoging van het terrein ging vooraf aan een aantal zaterdagochtenden waar met een grote groep vrijwilligers de omheining werd ingegraven, verharding, elektra en een sproei installatie aangelegd. Ook de verlichting werd aangepakt, bestaande masten verplaatst en enkele nieuwe werden geplaatst.

Nu is het klaar…….! Dat dachten we telkens; toen de kapschuur, de fusie, het bestemmingsplan,

de manege, de parkeerplaats of het nieuwe weiland in orde waren gebracht. Alles op een korte termijn van 10 jaar. Wat wil je nog meer, zou je zeggen. Nou….op eigen terrein wedstrijden organiseren en rijden op een mooie zandbodem. Want in een korte tijd is het rijden op gras uit de tijd of het lijkt wel bijna onmogelijk. Om in de regio mee te doen aan het organiseren van wedstrijden is een zandbodem een vereiste. Dus al eens nagedacht en de situatie op ons terrein bekeken en het zou ook eigenlijk wel kunnen. Hierbij speelt geld een belangrijke rol.

Na voorzichtig wat plannen op papier te hebben gezet en wat rekenwerk, leek realisatie zonder een behoorlijke subsidie onmogelijk. Daarom werden de subsidiemogelijkheden onderzocht, maar dat had geen positief resultaat. Dus kijken wat er dan wel kan. Een plan in delen uitvoeren was misschien mogelijk en dat werd nog eens uitgebreid berekend met als uitkomst een plan in 3 delen. Eerst een rijbaan achter de bestaande buitenbaan, zodat we twee 40 meter ringen kunnen maken of een 60 meter ring. Dan naast de buitenbaan een extra 40 meter ring. Een hekwerk eromheen en een verplaatsbaar tussenhek aanbrengen of gebruikmaken van onze verplaatsbare dressuurringen. En dan later nog een keer de verlichting aanpassen.

Simpel toch zou je zeggen. We werden geholpen, doordat we plotseling en zeer voordelig grond konden kopen, want het geheel moest 30 cm opgehoogd worden. Dat was ook de reden dat we toch nog heel snel begonnen zijn. Grond verplaatsen (totaal 4.000 m3), kabels leggen, waterleiding en beregening aanbrengen, hekken verplaatsen, hekwerk maken enz. en dat alles zonder de dagelijkse gang te storen. Voor deze werkzaamheden hebben zich een aantal vrijwilligers ingezet en de klus geklaard. Grote waardering daarvoor is op zijn plaats!

Paardrijden is niet gemakkelijk en het is een sport waar je plezier aan moet beleven. Naast dit plezier is ambitie en inzet heel belangrijk. Enige aanleg is ook handig. En dan is er natuurlijk de instructie; Je paard of pony en de oefenmogelijkheden. Over dat laatste kunnen we niet klagen in Aalten. Ook binnen de regio hebben we het goed voor elkaar en hebben zo de mogelijkheid voor alle pony- en paardensporters mooie evenementen te organiseren en we voldoen aan de eisen voor het houden van Regiowedstrijden voldoen. Iets waar we met recht trots op mogen zijn!

Met de uitbreiding is de PSVA helemaal klaar voor de toekomst. We hopen veel en mooie wedstrijden te kunnen organiseren voor alle paardensport liefhebbers in Aalten en in de regio.

Zondag 4 juni staat de officiële opening gepland.

Namens de Paardensportvereniging Aalten

Hessenweg 20

Aalten

Louise Elferink

Voorzitter Paardensportvereniging Aalten

Wim Salemink

Stichting Vrienden van Hippisch Centrum Aalten

nieuwe situatie: (van 1 naar 3 wedstrijdbanen)

of naar 2 Z-klasse wedstrijdbanen.