Sonja Jentink

Koninklijke onderscheiding voor Wim Salemink

• 01/06/2021
Tekst door Lydia ter Welle in Aalten Vooruit

Burgemeester Stapelkamp verraste Wim Salemink op de locatie van Paardensportvereniging Aalten aan de Hessenweg. Daar sprak hij hem ter plekke toe en speldde hem de onderscheiding op. Voor zijn vrouw waren er het versiersel opspelden en de oorkonde uitreiken.

Al meer dan 35 jaar geeft Wim Salemink zijn liefde voor de sport met paarden en pony’s met enthousiasme en grote inzet invulling. Hij staat altijd voor mensen klaar en heeft een groot verantwoordelijkheidsgevoel, waardoor hij de paardensport in al zijn facetten in en rondom Aalten ondersteunt en promoot. Mede dankzij hem is de continuïteit van de paardensportvereniging in Aalten gewaarborgd. "Het is eigenlijk best bijzonder, want u rijdt zelf geen paard, begreep ik. U bent meer een fietser. Maar dankzij het feit dat uw dochter 'een ponymeisje' was, kwam u in contact met de ponyclub, en rolde zo in het vrijwilligerswerk voor de paardensport. Ik begrijp dat u zelfs wel mee ging op ponykamp, maar dan op de fiets", zo sprak de burgemeester de verraste Salemink toe.

Als vrijwilliger en bestuurslid bij Ponyclub de Kindervriend (1985) zorgde Wim Salemink ervoor dat de ponyclub laagdrempelig is geworden. Hij heeft zich er hard voor gemaakt dat er kleine wedstrijden worden georganiseerd waar plezier voorop staat.

Als voorzitter van de Landelijke Rijvereniging Aalten eo (2005-2007) was Wim Salemink nauw betrokken bij de fusie met Ponyclub de Kindervriend. In 2007 ontstond daaruit de Paardensportvereniging Aalten (PSVA). De fusie was een voorbeeld voor andere verenigingen in Nederland.

In de periode 2007-2017 is Wim Salemink naast bestuurslid (voorzitter) ook terreinmeester geweest bij de PSVA. Hij heeft zich in deze tijd ingezet voor het realiseren van de rijhal aan de Hessenweg in Aalten. Na een lange aanlooptijd en veel overleg, werd die rijhal in 2017 gerealiseerd. Met deze rijhal heeft Salemink een belangrijke bijdrage geleverd aan de boost die de hippische sport in Aalten heeft gekregen. De weersafhankelijkheid is grotendeels voorbij, de lessen gaan nu altijd door en het aantal verenigingsleden groeit.

Naast het voorzitterschap verricht hij ook al jaren vrijwillige werkzaamheden; van het bouwen van een kantine, het maaien van het gras, dakgoten schoonmaken, tot het zetten van koffie in de kantine.

Wim Salemink is ook actief voor de Kring Achterhoek Oost. Zij organiseren de selectiewedstrijden die ervoor zorgen dat er een goede delegatie doorgaat naar de Gelderse kampioenschappen. In 2014 heeft Wim Salemink sponsoring voor dressuurringen voor elkaar gekregen. De wens van de sponsor was dat sponsorgeld gebruikt zou worden in de regio.

Na het opspelden van de medaille door burgemeester Stapelkamp sprak voorzitter Louise Elferink de gedecoreerde toe. Zij benadrukte nog eens dat de onderscheiding van harte verdiend is.

Wim Salemink toonde zich onder de indruk van de onderscheiding. "Ik vind het geweldig. En nu snap ik ook ineens waarom ik van mijn vrouw de goeie kleren aan moest, toen ik hierheen ging. Want de wethouder zou straks langs komen voor een gesprek, en dus moest ik er netjes uit zien. Maar of dat dan nog doorgaat? En ik had nog zoveel te vertellen, over hoe mooi het is dat we hier de rijhal hebben gerealiseerd, én dat we als PSVA ook nog wel wensen hebben. Maar misschien kan ik die wensen ook aan de burgemeester wel doorgeven. Dat helpt toch ook wel?"

Hierna stapte het echtpaar Salemink in een prachtige koets, geregeld door de PSVA, voor een rijtoer door de omgeving, terug naar huis, waar een groot aantal leden van PSVA hem stond op te wachten.